A közvetlen elnökválasztás a demokrácia egyik legszebb, legnagyobb ajándéka. Mi, állampolgárok dönthetünk szabadon az ország első emberéről, mi állampolgárok mondhatjuk meg közvetlenül, ki a legjobb, legrátermettebb zászlóvivő közülünk. Értéket választunk, mely ezután az egész világon képvisel, reprezentál minket. Tetszik vagy sem. Szlovákia eddigi rövid fennállása alatt államfőire bizony nem lehetett büszke. A csehszlovák federáció alig kétéves időszakától eltekintve, amikor Václav Havel személyében valódi ÁLLAMFŐNK volt, erőnkből csak és kizárólag üresfejű, kommunista káderekre futotta.
Irigyeljék bármennyire is tőlünk a pillanatnyi gazdasági helyzetünket, elvégzett reformjainkat, vagy a bevezett eurót, egyet nem szabad elfelejtenünk. Ez az ország továbbra sem tudott felnőni még ahhoz, hogy igazán JÓ államfőt válasszon magának. Ahogy már elhangzott, épp ez az, ami irigyelhetünk másoknál. Míg cseh barátainknál Václav Havel és Václav Klaus személye eleve fogalom, addig az utóbbi időben gyakran lesajnált magyar testvéreink is Göncz Árpád, Mádl Ferenc és Sólyom László kaliberű államférfiak kiállítására voltak képesek. Gyakran erőn felül teljesítve, közvetlen elnökválasztás nélkül. Nekünk pedig jutottak a Michal Kováč, Rudolf Schuster, Ivan Gašparovič szintű … alakok (a cifrább jelzőket most inkább hagyjuk).
Szombaton viszont újra értéket választunk. Értéket és márkát, mely legalább öt évig a miénk marad. Ezért is fontos, hogy jól döntsünk.
Szlovákiai magyar választóként szerencsére elég könnyű helyzetben vagyunk, hisz jó esetben két jelölt az, aki a választási fülke magányában szóba jöhet számunkra. Az egyikről itt és itt már leírtam a véleményemet. De vajon miért szavazzunk Iveta Radičovára?
Iveta Radičová az a jelölt, aki hozni tudja mindazt, amit a magyar átlagválasztó elvárhat tőle. Az egyetlen, akinek reális esélye van arra, hogy megfékezze a lassacskán mindent elborító vörös cunamit. Sőt, minderre még bőven rá is tesz egy lapáttal. Egy művelt, intelligens, szakértelemmel rendelkező politikus, aki eddigi pályája során már bizonyított, miközben nem mellesleg a hitelét is sikerült megőriznie. Bizonyított, hogy igenis alkalmas akár a létező legmagasabb funkció betöltésére is. (Az esetleges pártelnökség azért kicsit már más tészta). Kommunista múlttól mentes, aki akkor és ott csörgette a kulcsait és vonult fel gyertyával a kezében, ahol és amikor kellett.
Ugyanakkor persze vannak hibái is, melyeket a hozzám hasonló szlovákiai magyar választópolgár bizony elég nehezen tud megbocsájtani. Azon parlamenti képviselők közé tartozik, akik szavazatukkal megerősítették a szégyenteljes Beneš dekrétumok érintetlenségét. A második olvasatba nem támogatta a magyar nyelvű földrajzi és helyiségnevek használatának kérdését sem a tankönyveinkben (holott, voltak SDKU-s képviselők, akik ezt megtették).
Egyszóval nem egy Martin Bútora, aki szerintem a létező legjobb államfője volna ennek az országnak. Mindez akár elég indok is lehetne ahhoz, hogy ínyenc választópolgárként, jobb megoldás híján inkább otthon maradjunk.
Egészen addig, mígnem egyfajta újkori keresztes hadjáratként egy új helyzet nem áll elő. Ha már a jobb és a baloldal, a liberalizmus vagy a kommunizmus között kell döntenünk, akkor én inkább a jobboldalt és a liberalizmust választom. Egyes, (merem remélni, hogy csak elvétve előforduló) klerikális fanatistákkal ellentétben, akik szerint 2009-ben egy kommunista Ivan Gašparovič jobb választás Szlovákiának, mint a liberális Iveta Radičová. Ha a múlt és a jövő van a mérleg két serpenyőjében, akkor már inkább a jövőt választom. Ez ugyanis csakis rajtunk múlik.
Ezért szavazok az elnökválasztás első és második körében is Iveta Radičovára.
Következik a Körképen:
Miért szavazok Ivan Gašparovičra? – 2009. március 20. (péntek)
Tegnap a Körképen:
Miért szavazok František Mikloškora? – 2009. március 18. (szerda)
Megosztás:
Címkék: elnökválasztás Radičová
Tetszett önnek ez a cikk?
Kattintson az alábbi gombra vagy a kommentek között bővebben is kifejtheti véleményét.
Kommentek
Kommentek
tibi
2009. márc. 19. 07:37ahhoz kepest, hogy annyi sort megittal tegnap, nem is olyan rossz ... amugy Vaclav Klaus szemelye tenyleg fogalom a cseheknel, csak nem eppen pozitiv vonzatban ... de ez mas tema... a cikkbe lehet, hogy eleg lett volna beleirni, hogy azert szavazol Radicovara, mert no, es te szereted a noket;)... mert igy sok leirt dologba bele lehet kotni... de amig hozod a soroket, addig nem fogok kotekedni:)
tibi
2009. márc. 19. 08:53ezt tegnap en is szoba hoztam;) ... max. atirjuk a datumot
tibi
2009. márc. 19. 09:07amugy ez a cikk meg a mult heten jott ki, csak vlmi virus megfertozte a szervert es egy hettel korabbra tolta a datumokat... mink is lassan szoktunk hozza
nyomkereső
2009. márc. 19. 09:12A kampánycsend ha jól tudom, a választásokat megelőző 48 órával, tehát ma reggel 07.00 órától lépett érvénybe. Kérdés persze, hogy vonatkozik-e egyáltalán a hozzánk hasonló blogokra. Valaki, aki ebben jártasabb, elárulhatná, mit jelent pontosan a "tömegtájékoztató eszközök" kifejezés. Számomra nem teljesen világos, a TV-n és rádión kívül ki mindenki esik még bele a szórásba.
egy nő
2009. márc. 19. 09:21Ezt nem hiszem el! Ir valaki egy cikket, hogy miért szavazzon az ember Radicovára, és ennyi marhaságot összeír. Mára már teljesen ideges lettem erre a sok buta, szexista férfira, aki itt okoskodik. Inkább válasszunk már megint egy öreg bácsit (Miklosko), csak nehogy nőt...Csalódtam leginkább jürgenben és tizedesben. Mellesleg meg, nyomkereső, ekkora elánnal megírt cikk...meggyőző vagy, mondhatom!
jclayton
2009. márc. 19. 09:32Újabb apró kiegészítés: Radicová nem szavazott, mikor a Benes-dekrétumokról volt szó. Nem volt jelen. Átvitt értelemben megerősíthette az érinthetetlenségüket, persze.
nyomkereső
2009. márc. 19. 09:34Egy nő, felesleges emiatt idegeskedni. A sorok között olvasva azért remélem az is fellelhető, hogy meglehetősen nagy fenntartásaim vannak Radičovával szemben, még ha mindezek ellenére a felvázolt okok miatt rá is szavazok. Mivel nem vagyok meggyőződve arról, hogy ő az az ember, aki mögé bármikor, bármilyen helyzetben oda tudnék állni (a többi jelölt mögé még kevésbé), ezért sem akartam álszent módon konkrét érveket sorolni a fényezésére.
jürgen
2009. márc. 19. 09:36"Inkább válasszunk már megint egy öreg bácsit (Miklosko), csak nehogy nőt…" - öööö, hol is írtam én ilyet?
Tizedes
2009. márc. 19. 09:42egy no??? Hol irta azt Jurgen vagy Tizedes, hogy Radicovara azert nem kell szavazni, mert no? Vagy azert jobb valasztas Miklosko, mert egy "oreg bacsi"? Nem kell a prekoncepcioidat automatikusan masokra kivetiteni. Vannak, akik nem aszerint soroljak be a jelolteket, hogy no vagy ferfi az illeto. Ha Te azert szavazol nokent Radicovara, mert o is no, ez a Te dolgod, de ne hidd azt, hogy aki ferfikent egy ferfi jeloltre szavaz, szinten "gender" okokbol teszi ezt.
egy nő
2009. márc. 19. 09:59Igazatok van, persze. Konkrétan sehol nem írtátok, hogy ne szavazzunk Radicovára, ő egy nő. Akkor mondom másképp, meglepett az az álláspont, amit Ti képviseltek, lehet, hogy mást, többet vártam volna Tőletek. Megőrjt ez a beszűkült -magyar vagyok, mit tegyek- gondolkodás.
nyomkereső
2009. márc. 19. 10:06Biztosíthatlak arról, hogy a fenttartásaim több, mint sima magyarkodás. Ha olvasod a blogot, akkor erre magad is rájöhetsz.
jürgen
2009. márc. 19. 10:13egy nő: egyetértek, ez a "magyar vagyok, mit tegyek" gondolkodás ugyanolyan őrjítő, és beszűkült, mint a "nő vagyok, mit tegyek" gondolkodás... ;)
polak
2009. márc. 19. 10:52Miért szavazok Mikloskora? Például mert nem kurválkodik a Smerrel. Nincs szükség egy női Gaspóra. nem tűnik sokkal gerincesebbnek ha szavazatokért bármire hajlandó. ha radicová nyer, az sztem fico előnyére válna, sokkal emberarcúbbnak tűnne a kormány is, ha mindenféle eseményeken együtt paroláznának. így rájuk néz az ember és kész a diagnózis. úgy nem lenne egyértelmű h ezek idióták miközben a lényeg nem változna.. asszem a második körben pedig senkire sem szavazok. radicová csak takarodjon el szépen az sdkú elnöki székébe ha van hozzá ereje, és csináljon belőle pártot. ne a grassalkovichban bohóckodjon. arra ott van gaspó...
nyomkereső
2009. márc. 19. 11:01Poli? nem gondolod, hogy ez azért egy kicsit erős volt? Még ha történetesen mazochista is vagy, ha jól feltételezem. Csak egyetlen cáfolat: hogy Fico-Iveta-al kapcsolatban mennyire tévedsz, less bele ebbe: http://komentare.sme.sk/c/4353897/videokomentar-fico-odkazuje-radicovu-do-podhradia.html u.i. Radičová nem lesz az SDKU elnöke
polak
2009. márc. 19. 11:23sok cáfolatot nem hallottam ebben a kommentárban... annak meg semmi értelmét nem látom hogy a smer szavazóit megtévesztve legyen megválasztva. számomra ijesztő az ilyen mértékű "pragmatizmus". sajnálom hogy sokak szemében ez normális, és a cél szentesíti az eszközt a szavazatmaximalizálás érdekében. ez megy mo-n évek óta és hova jutott az ország? holott nyilvánvaló, hogy fico és radicová tűz és víz. vagy mégsem? akkor meg éppen ezért elgondolkodtató.. női gasparovic. bajusz nélkül. emiatt a különbség miatt nem fogok rászavazni. az meg nincs a homlokára írva h nem lesz pártelnök, nem mindenki bennfentes mint te. ha nem lesz, akkor ugyis mindegy, kell még ennek az országnak egy 30 év mire kinövi a gaspókat és ficókat.. nem kell erőltetni.
nyomkereső
2009. márc. 19. 11:34Az a szép az egészben, hogy első körben mindenki arra szavazhat, akire akar. Mert tényleg van lehetőség. De a második körben azért már észhez kéne térni. (szándékosan fogalmaztam ennyire sarkítva). Ezúttal már nem Gašparovič és Mečiar, vagy Schuster és Mečiar között dönthetünk. Persze van, aki most sem lát különbséget. Ha Te is ezek közé tartozol, akkor be is fejezhetjük itt, nincs értelme.
polak
2009. márc. 19. 11:47ok, fejezzük is be. asszem eldöntöttem. végülis a cikkben is le van írva, mennyire nincs különbség: "vannak hibái is, melyeket a hozzám hasonló szlovákiai magyar választópolgár bizony nehezen tud megbocsájtani. Azon parlamenti képviselők közé tartozik, akik szavazatukkal megerősítették a szégyenteljes Beneš dekrétumok érintetlenségét. A második olvasatba nem támogatta a magyar nyelvű földrajzi és helyiségnevek használatának kérdését a tankönyveinkben sem (holott, voltak SDKU-s képviselők, akik ezt megtették)." ez mindent elmond. ha úgy kívánja érdeke ellenünk, ha úgy kívánja a ficonak nyal.. felőlem aztán bájologhat a magyar szavazókkal ezek után. nincs bocsánat. pályázzon csak szépen a smer-szavazókra.
nyomkereső
2009. márc. 19. 11:52Messze még a második kör, addig még remélhetőleg nálad is előjön a különbség :)
polak
2009. márc. 19. 11:52ja még az "észhez térni"-hez: előbb térjen észhez az ország többségi lakosága. fikarcnyit sem érzem úgy hogy nekem kéne lelkifurdalást éreznem emiatt a kormány miatt, hogy megin a magyarok rángassák ki a szarból. ugyan minek? tettek felénk valamilyen gesztust? hisz még a "jelöltünk", radicová és mindig olyankor szarik a fejünkre amikor nem kéne.
egy nő
2009. márc. 19. 13:05"kell még ennek az országnak egy 30 év mire kinövi a gaspókat és ficókat.. nem kell erőltetni." ja meg arra is kell egypár év, mire az olyan NAGYOKOSOK mint te befogják!
polak
2009. márc. 19. 13:06én már tavaly befogtam.
Tizedes
2009. márc. 19. 13:28Poli, ird magad ala polaknekent (esetleg polakova, ms. polak, mrs. polak), es minimum eggyel kevesebben fognak csesztetni.:)
jürgen
2009. márc. 19. 13:54Na-na, egy nő, nem megyünk át prosztó személyeskedésbe!
nyomkereső
2009. márc. 19. 15:15Hogy milyen kalamajkára képes egy maroknyi Mikloško fan. De azért a nők sem hagyják magukat. Tisztára, mint a valódi jelöltek között :)
nyomkereső
2009. márc. 19. 17:23Egy hír a kampánycsendre vonatkozó rendeletek értelmezéséről. http://www.ta3.com/sk/reportaze/115428_belousovova-moratorium-zlyhalo-treba-ho-zrusit-alebo-zmenit Eszerint az internetes médiumok az állami felügyeletet illetően teljes jogi vákuumban vannak. A kizárólag interneten elérhető médiumok (TV, rádió) kiesnek a vonatkozó törvény (Zákon o vysielaní a retransmisií alól) hatálya alól. A blogokról szó sem esik. A SME blogjaira is csak a saját maguk által elfogadott ajánlások vonatkoznak.
bratislavai
2009. márc. 20. 21:04tényleh, martin bútora miért nem indul? az mkp elindíthatta volna, talán a kdh2 is belement volna...
nyomkereső
2009. márc. 21. 16:30Bútorát az MKP 5 éve sem merte felvállalni, pedig hozott ugyanannyit, mint Mikloško párttámogatásokkal a háta mögött. A KDS-től olyan messze áll Bútora támogatása, mint Ivan Rončáktól Iveta Radičová.
A kommenteket lezártuk.